BESARNYA MAKNA DAN HIKMAH HIJRAH

Hijrah sebagaimana kita maklum adalah tahun baru Islam, kita rasa pelik tahun baru Islam dihitung ketika hijrah Rasulullah saw dari Mekah ke Madinah. Tidak diambil daripada tarikh Rasulullah saw lahir. Atau tidak diambil dari tarikh sejak Rasulullah saw jadi rasul. Yang sebenarnya kalau tak silap saya, Rasulullah saw ketika nak sambut tahun baru Islam Baginda mesyuarat bersama sahabat-sahabat minta pandangan sahabat-sahabat. Sahabat-sahabat berbeza pendapat, namun akhirnya dapat disepakati tarikh tahun baru Islam diambil dari tarikh hijrah.

Terjemahan Hadis :
Sesungguhnya setiap amal itu dinilai kerana niatnya, siapa yang berhijrah kerana dunia dia akan memperolehinya, yang hijrah untuk nikah dengan wanita. dia akan menikahinya, siapa berhijrah kerana Allah dan Rasul maka mereka akan dapat Allah dan Rasul.

Yang sebenarnya, hijrah yang diperintahkan oleh Tuhan kepada Rasulullah saw, ada hikmah yang mendalam yang tersirat mahu pun tersurat. Yang tersirat lebih banyak lagi. Mungkin waktu hijrah itu Rasulullah saw dan sahabat tak tahu natijahnya, apa yang akan berlaku di masa depan, cuma Rasulullah Rasulullah saw ikut perintah Tuhan, disuruh hijrah, dia hijrah.

Kalau kita berpegang dengan surat khabar kita tak boleh faham apa itu hikmah hijrah. Cuba kita baca sikit sejarah. Bahkan terjemahan tentang hijrah itupun disalah terjemahkan. Setengah orang diterjemah dengan pelarian, ini adalah buruk sangat. Sedangkan apa yang dibuat Rasulullah saw adalah arahan wahyu samada perkataan perbuatan Rasulullah saw adalah arahan wahyu. Nampaknya macam lari tapi jangan diterjemahkan lari. Macam orang kena halau, buruk sangat. Mana boleh mengatakan Rasulullah saw lari atau sebagai pelarian itu silap. Rasulullah saw rasa nak hijrah itu adalah wahyu dari Tuhan, bukan kehendak Rasulullah saw. Padahal Rasulullah saw itu oleh kerana agama Islam belum smepurna Tuhan mesti menyempurnakan Islam, kalau dia tak hijrahpun dia takkan terancam, dia takkan kandas. Jadi Allah rasakan pada Rasulullah saw nak hijrah, itu wahyu, bukan kehendak Rasulullah saw. Kalau wahyu, besar hikmahnya. Ia adalah strategi besar.

Huraian sejarah :

Sepertimana kita maklum Rasulullah saw berjuang 2 peringkat, 2 era, bahagian 1 sebelum hijrah, bahagian ke 2 selepas hirah. Dengan kata-kata lain di Mekah 13 tahun, di Medinah 10 tahun. Waktu di Mekah 13 tahun terlalu sedikit syariat, kebanyakannya berhubungan dengan ketuhanan, dengan akhirat. Bahkan waktu hijrah itu baru 2 tahun saja sahabat bersembahyang seperti kita bersembahyang, iaitu tahun 11 kenabian. Mengapa terjadi begitu?

Begitulah hadis Rasulullah saw tentang hijrah.

Kerana syariat adalah untuk melahirkan rasa cinta takut Tuhan, nak melahirkan rasa kebesaran Tuhan. Kalau orang tak takut Tuhan, tak cintakan Tuhan apa ertinya sembahyang. Sebab itu Rasulullah saw didik sahabat selama 13 tahun untuk kenalkan Tuhan, dapatkan Tuhan, cintakan Tuhan, cintakan Rasul, cintakan hari Akhirat. Maka bila mereka itu disuruh bersyariat, itu semua untuk mempersembahkan rasa cinta kepada Allah.

Jadi hijrah kalau kita faham, wahyu dari Tuhan yakni dengan memasukkan perasaan ke dalam hati Rasulullah saw. Mungkin Rasulullah saw belum faham jawapannya, sahabat pun tak tahu, tapi kerana itu perintah dari Tuhan, mereka ikut saja. Rupanya setelah mereka hijrah, di sini Tuhan nak tinggikan wibawa Rasulullah saw. Kalau Rasulullah saw itu penyelamat sedangkan orang tak dapat melihat wibawanya besar orang tak dapat terima. Hasil hijrah sampai dapat tawan Mekah semula. Setiap hari di Medinah wibawa Rasulullah saw ditingkatkan sampai dapat balik Mekah.

Selepas Rasulullah saw perjuangkan cinta Tuhan, takut Tuhan, cinta akhirat, cinta Rasulullah saw, sahabat mabuk dengan Tuhan, Rasulullah saw dan Akhirat. Di sini kita lihat wibawanya Rasulullah saw. Kalau 2-3 tahun baru Rasulullah saw ceritakan cinta Tuhan dan akhirat kemudian ajak hijrah, sahabat tak mahu, tak larat. Senang ke mereka nak pindah. Perjalanan saja sebulan. Orang Arab, mereka hidup dengan kambing, unta. Nak bawa kambing unta. Kalau bukan cinta Allah, cinta Rasul, cinta Akhirat sudah tentu mereka tak larat. Tapi bila dah tertanam cinta Allah, cinta Rasul cinta, Akhirat, bila disuruh pindah, semua pindah. Yang tak pindah yang tua, yang sakit dan yang miskin.

Jadi kalau sahabat ikut Rasulullah saw berpindah dengan begitu susah, hebatnya Rasulullah saw. Apa kekuatan dia sehingga orang disuruh pindah, pindah saja? hal ini didengar orang Rom, Parsi, orang2 Arab dari Bani lain, mereka hairan. Disuruh pindah, pindah. Tinggal kebun tinggal rumah. Siapa Rasulullah saw ini? Yang sebenarnya Tuhan nak lahirkan wibawa Rasulullah saw. Di situ sudah tercengang dunia, dah terkejut. Apalah hikmahnya Muhammad ini yang mana dia suruh pengikutnya pindah dia pindah. Itulah yang pertama hikmahnya untuk meningkatkan wibawa Rasulullah saw. Senang ke nak pindah? hari ni ada kapal terbang pun orang susah nak pindah.

Ketika Rasulullah saw sudah sampai Medinah, dah berjuang 13 tahun, orang Medinah yang dah ulang alik ke Mekah, terus Islam di tangan Rasulullah saw sebab memang mereka menunggu. Dengan menyanyikan tholaal badru. Dengan Raja pun orang tak buat. Ini dibuat pada Muhammad, siapa Muhammad ini, apa kebesaran dia, apa keistimewaan dia?

Rasulullah saw sendiri buat hijrah ini mungkin dia tak diberi tahu, tapi Allah nak naikkan wibawa Rasulullah saw. Dah 2 bentuk untuk menaikkan wibawa Rasulullah saw. Kemudian dalam pindah beramai-ramai itu harta banyak tinggal, yang dibawa hanya sedikit kambing dan unta. Orang Medinah kerana cinta dengan orang muhajirin, mereka dinamakan orang Ansar, yang ada 2 rumah, 2 kebun dia bagi 1 rumah, 1 kebun atau dikongsikan. Yang tak ada isteri dikahwinkan. Yang ada 2 isteri 1 diceraikan dibagi pada muhajirin. Dunia terkejut sanggup memberi semuanya. Yang selama ini bangsa ini hanya tahu berperang saja. Bangsa yang berkuasa waktu itu puak Aus & Kahdraj, beratus tahun berperang, boleh berdamai, boleh berkasih sayang. Sanggup beri harta dan rumah. Apa yang Muhammad buat? apa dah terjadi yang selama ini banyak pemimpin tak boleh damaikan asyik perang saja. Dah 2 wibawa Rasulullah saw. Nampak?

Yang lagi mengejutkan, mungkin Rasulullah saw sendiri tak perasan mulanya, tapi Allah tahu. Di Medinah itu Yahudi pernah berkuasa 300 tahun. Yahudi cerdik, dia pandai, dia ada ekonomi ada ilmu. 300 tahun orang Arab di bawah dia, dihasut oleh Yahudi, orang-orang Medinah asyik perang, Yahudi untung. Yahudi jadi kapitalis beratus tahun lamanya. Dia beli barang orang-orang Arab dengan harga murah dia jual dengan harga mahal, ini berlaku beratus tahun lamanya. Jadi pusat ekonomi Yahudi di Medinah, bukan di Mekah.

Selepas Rasulullah saw dan sahabat berpindah dipersaudarakan Ansar dan Muhajirin kemudian Rasulullah saw arahkan Abd Rahman Auf buka pasar Ansar. Oleh kerana terjalin perpaduan, oleh kerana takut Tuhan, cinta Tuhan, cinta akhirat, mereka akhirnya memulaukan Yahudi. Bahan-bahan mentah dibeli umat Islam dengan harga lebih berpatutan dijual juga dengan berpatutan. Dua-dua pihak dapat untung. Orang-orang yang menguasahakan dapat untung yang beli dapat untung. Tak sepert Yahudi yang mana beli barang-barang mentah dengan harga murah sangat, bila dijual balik dengan harga mahal sangat, kedua-dua pihak rugi, yang hasilkan bahan mentah rugi, yang beli rugi. Tapi dengan didikan Rasulullah, dengan persaudaran orang Ansar Muhajirin dia pulaukan ekonomi yahudi dan mereka berdiri sendiri. Dalam masa 6 bulan orang-orang yahudi terpaksa berpindah keluar Medinah, dunia gempar terutama yahudi gempar. Apa dah jadi? apa Muhammad buat? Yang sebelum ni bergaduh, ekonomi dimonopoli yahudi, yahudi lari ke Palestin. Lagilah wibawa Rasulullah saw meningkat.

Fikirlah, orang yahudi terpaksa berpindah ke Palestin dengan terhina, sebab itu sampai sekarang yahudi marah sangat pada orang Arab sebab mereka terusir. Dunia waktu itu gempar. Ada apa dengan Muhammad?

4 perkara tadi begitu menjadikan Rasulullah berwibawa. Bangsa-bangsa lain nak ambil tahu nak sangat faham apa Muhammad dah buat? Sedangkan dunia waktu itu huru hara, tak selamat. Dunia sudah mula berfikir jangan-jangan ini penyelamat, mereka ingin tahu sekali. Sebab itu pembesar-pembesar, raja-raja ziarah ke Madinah dan balik bawa cerita. Hebat Muhammad, orang berperang boleh di satukan, kekuatan yahudi boleh hancur. Orang berfikir siapa ni? Sebab itu bila Tuhan perintahkan balik ke Mekah, tak perang sangat, sebab orang Mekah dah menganggap dia penyelamat. Sebab itu bila masuk semula ke Mekah perang kecil saja hanya 20 orang terlibat. Maka orang beramai-ramai masuk Islam dan mengatakan ini penyelamat. Selepas tu turun ayat, Izajaa anasrullahi wal fath..

Bila Mekah dan Madinah dapat ditawan, maka bangsa Rom dan Parsi dan orang-orang Arab lain inginkan kedatangan orang Muhammad ke negara mereka, mereka mahu bernaung di bawah Muhammad. Ini penyelamat, kami dah bergaduh beratus tahun. Sebab itu selepas Rasulullah saw wafat tentera Islam masuk ke Palestin, ke Irak, tawan Rom dan Parsi. Kebanyakan mereka sabotaj dengan bangsa mereka sendiri sebab rakyat menganggap ini penyelamat. Walaupun mereka bukan dari bangsa kami, kami ingin mereka selamatkan kami.

Jadi Allah perintahkan Rasulullah saw berhijrah dari Madinah bukanlah sabagai pelarian tapi sebagai strategi jangka panjang untuk ditiru pejuang-pejuang Islam sepanjang zaman. Siapa penyelamat mesti ada wibawa, kalau tak ada wibawa ilmu banyak pun tak berguna. Sebab itu kalau kita nak jadi penyelamat, mesti pemimpinnya berwibawa. Kalau begitu sejarah Hijrah ni nak kita tiru supaya pengikut dapat berfikir macam mana nak wibawakan pemimpin mereka supaya orang boleh tunduk pada mereka. Itulah hikmah hijrah yang tak dicungkil oleh ulama.

Itu baru sikit, masih banyak lagi hikmahnya. Setakat 5 hujah tadi kita mengakui betapa hebatnya wibawa Rasulullah saw. Selepas itu dah senang, bila dah ada wibawa orang menyerah-nyerah. Tapi ingat yang susah tu 13 tahun. Tapi selepas tu senang, sebab Rasulullah saw dah ada wibawa.

Jadi hijrah itu besar hikmahnya yang tak dapat dilihat hikmahnya oleh orang di zaman ni. Sebagai pejuang kena kita usahakan bagaimana supaya pemimpin itu dapat dilihat wibawa. Kalau pemimpin itu tak dilihat wibawanya, orang lihat sebagai orang baik saja, nak serah diri susah. Kita kena belajar dari hijrah Rasulullah saw, yang mana hijrah itu untuk menonjokkan wibawa Rasulullah saw sebagai penyelamat dunia.

Jadi hijrah tu bukan pelarian, ia diarah oleh Tuhan. Tapi Rasulullah saw sendiri mngkin tak faham peringkat awalnya. Dah lama berhijrah itu baru nampak hikmahnya. Mereka kata, patut Allah perintahkan kita hijrah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Call Now
Directions