5 JENIS KESUSAHAN YANG DIHADAPI OLEH ORANG MUKMIN

Taman-Tasik-Taiping

Ilmu adalah penting bagi kita. Tak ada ilmu, walaupun cita-cita kita baik, cita-cita tu tak dapat kita perjuangkan. Ilmu menyuluh hidup dan perjuangan kita, samada menjadi panduan untuk baiki diri atau perjuangan kita atau ilmu itu kita jadikan panduan bila ada masalah. Kadang-kadang kita tak cukup ilmu, bila ada masalah kita tak mampu untuk selesaikan masalah.

Kita terbaca Hadis, ” Hendaklah kamu menuntut ilmu dari buaian hingga ke liang lahad”. Kita berfikir dari budak hingga di zaman muda munasabahlah. Sedang Rasulullah SAW tak kata begitu. Dah tua pun kena mengaji, dah nak mati pun kena mengaji.

Dah tua mengaji, macam tak munasabah. Bila kita berjuang baru kita faham cakap Rasulullah SAW, terutama ketika ada masalah. Kalau tak ada ilmu tak boleh selesai masalah sebab ilmu penyuluh untuk selesaikan masalah.

Umat Islam tak betul mengaji. Ia tak dibuat macam makan nasi. Ada kita fikir, makan nasi tak apa, tak makan tak apa? Atau makan nasi seminggu sekali? Ilmu tu macam makan nasi-lah. Kalau tak makan nasi laparnya terasa, lapar ilmu tak terasa, sebab itu orang bermalas-malasan mengaji. Makan tak. 3-4 jam tak makan terasa lapar, merangsang nak makan. Kalau tak mengaji berlakulah lapar ilmu itu, sebab tu Tuhan jadikan kepada kita walau pun tak dirancang terjadi majlis ilmu.

Ada satu Hadis, terjemahannya :

Orang mukmin itu berhadapan dengan 5 jenis kesusahan.

1. Hasad dengki kepada orang mukmin.

2. Nafsu yang ada dalam diri yang nak selewengkan dari Tuhan.

3. Syaitan yang nak menyesatkan kita.

4. Orang munafik yang benci dengan kita.

5. Musuh, orang kafir yang sentiasa cari peluang untuk memerangi kita

Begitulah seorang mukmin tak lepas dari 5 perkara yang menyusahkan dia. Hendak tak hendak, tetap berhadapan. Bertindak atau tak bertindak kita berhadapan dengan 5 perkara tadi. Kalau tak ada ilmu, tak faham, kita akan kecundang, kita akan kalah.

1. Bagaimana nak hadapi hasad dengki orang mukmin. Kita tak dapat lepas dari hasad dengki orang mukmin. Orang yang tak senang dengan kejayaan, dengan kemampuan kita. Kita tak boleh hadapi dengan sembrono, ia akan menimbulkan perpecahan lebih besar. Ada 4 langkah nak hadapi orang hasad dengki

1. Kejahatan dia kita balas dengan kejahatan

2. Tak buat apa-apa, buat tak tahu

3. Jahat dibalas dengan baik

4. Doakan

Yang satu tak boleh, ia berdosa. Walaupun ia menyusahkan kita, kita tak boleh menyusahkan dia. Seolahnya kita tak sanggup serah pada Tuhan untuk selesaikan.

Yang ke-2, ini lebih baik, serah dengan Tuhan. buat baik tidak buat jahat tidak.

Yang ke-3. ini terbaik. jahat dibalas dengan baik. Orang soleh dulu, sahabat, tabiin, tabiut tabiin, orang yang buat jahat pada dia, dia bagi hadiah, dia bagi duit, bagi bantuan.

Yang ke 4. Nak membalas dengan kebaikan susah, doakan. Doa tak keluar duit, tak guna harta, senang sikit, walaupun tak senang juga, hati sakit.

Yang senang nak buat ialah jahat dibalas jahat.

Disinilah hebatnya Rasulullah SAW, pada orang jahat yang kafir, Rasulullah SAW buat baik, Rasulullah SAW doakan. Luar biasa Rasulullah SAW.

Yang ke-2, kesusahan yang dihadapi ialah nafsu kita. Ini susah. Kalau orang luar jadi musuh terasa. Tapi kalau nafsu kita, sebahagian diri kita, tak terasa. Kadang-kadang kita terasa dia penasihat, tak terasa musuh. Terasa dia buat baik, nak buat ini, itu. Sedangkan Tuhan kata sesungguhnya nafsu tu saaaaangat mengajak kepda kejahatan. Kita tak perasan. Sebab itu ilmu kena ada, ilmu yang halus, seni. Kalau tak, tak perasan nafsu memusuhi kita. Dia sangat tersirat. Sifat nafsu tu tamak, bakhil, ego, pantang dicabar, tak mau terima nasihat, tak tahan susah. Bukan senang nak kendalikan nafsu. Sedangkan ia sangat mengajak buat jahat. Kita tak perasan, padahal dia sedang ajak kita buat jahat. Kita rasa dia ajak kita buat baik. Sebab itu ilmu kena halus, faham yang tersirat. Kita kena pandai kesan. Nak mengesan kejahatan nafsu susah sebab ia sebahagian dari diri kita. Kalau tak disuluh dengan ilmu yang halus tak nampak kejahatannya, tak nampak derhaka dengan Tuhan, supaya kita dapat tundukkan sesuai dengan kehendak Tuhan. Kalau boleh begitu barulah kita selamat dari tipuan hawa nafsu. Kalau tak, kita sangka dia penasihat kita.

Yang ke 3 syaitan yang nak merosakkan kita. Sedangkan syaitan tak boleh pengaruhi orang kalau tak ada high way nya atau jalan. Itu lah nafsu. Kalau nafsu tak terkawal, tak terdidik, rakus, tamak, bakhil, pemarah, ego, itulah jalan syaitan. Syaitan nak masuk orang dia perlu jalan. Kalau kita tak jaga nafsu kita, ia jadi jalan pada syaitan. Nafsu lebih jahat dari syaitan. Kalau nafsu terdidik, jalan syaitan tak ada. Ia tak boleh pengaruhi manusia. Syaitan macam jin, dia boleh masuk ke dalam manusia. Maka ia boleh kotak katikkan kita. Kalau tak ada jalan, syaitan usaha juga, ia berbisik dari luar. Boleh dialog dengan hati dan akal kita. Kalau dah masuk habis. diperkotak katikkan kita, sebab dia dah menempuh jalan. Sedang syaitan nak sesatkan kita, banyak jalannya, diantaranya:

Diragukan kita tentang adanya Tuhan, lebih2 lagi kalau kita akal kuat, tak pernah mengaji agama. Dia datang bisik, Tuhan tak ada. yang ada ni yang kita boleh nampak. Tuhan tak nampak, tak adalah

Dia ragukan kita supaya kita jadi kafir. Kita tak terasa sebab kita dah Islam dan dah terdidik. Tapi bagi orang yang tak kenal Tuhan? itu besar. Jangan kita lawan. Kalau kita lawan. Akal kita kata Takkan Tuhan tak ada. Jangan lawan syaitan, kita tak mampu. Profesor2 semua murid dia. Macam mana nak lawan.

Kalau kita lawan, dia akan betulkan kita, dia setuju Tuhan ada. Maka ia cuba gambarkan Tuhan pula, Tuhan tu begian2. Akhirnya jadilah orang-orang yang merupa-rupakan Tuhan. Lahirlah agama ciptaan syaitan.

Kalau orang tu lawan lagi. Tuhan ada tapi tak boleh digambarkan, di rupa2kan. Apa kata syaitan? saya setuju. Jahat betul syaitan. Dah bertumbuk kita dengan syaitan, bila dia kalah dia setuju dan cari jalan lain untuk sesatkan kita.

Kemudian dia ragukan tentang janji Tuhan. Tuhan itu ada, betul tak boleh digambarkan. Maka dia ragukan kita dengan berkata, kalau ikut Tuhan susah makan, jadi orang beriman bertaqwa, makin susah.

Kita lawan lagi, dia setuju pula. Awak betul. Awak cerdik. payah cari orang macam awak ini. Dia bawa cerita lain. Dia tak kacau dengan akidah. Dia ragukan dengan syariat. Dia meniti di atas Quran. Tuhan tu Maha Pengampun, Maha Penyayang, Dia yang ciptakan kita. Takkan Dia nak azab kita, susahkan kita. Dia Maha baik. Tak payah buat perintah itu sekarang, nanti dah tua buatlah. Yang penting kalau mati ikut perintah Tuhan selamat.

Kalau orang itu mengaji, dia akan jawab. Awak kata dah tua baru beramal, kalau saya mati muda? Syaitan kata, cerdik engkau ya. Kalau awak dah yakin, kena beramal, beribadah. Buat2, saya suka. Diriakkan kita pula. Kita buat dengan rasa megah, riak. Tak takut dengan Tuhan. Halusnya tipuan syaitan.

Kita belajar lebih halus lagi, kita tak riak dalam beribadah. Tapi mulut tak pandai jaga, mulut mengumpat, dosa besar. Sebanyak mana dia beribadah sebanyak itu dia mengumpat orang. Begitulah seterusnya.

Kalau syaitan tak dapat ganggu kita di masa hidup, dia goyangkan kita di masa nak mati. Kalau kita tak kuat minta bantuan Tuhan, tak mampu kita lawan. Waktu tu kita serah pada Alah.

Kesusahan yang ke 4 ialah orang munafik. Definisi Munafik adalah melahirkan Islam tapi menyembunyikan kekufuran. Itu yang berlaku di zaman Rasulullah SAW. Cara ini kalau berlaku di akhir zaman sikit. Yang terjadi munafik bentuk lain.

Di zaman Rasulullah SAW orang munafik dia lahirkan suasana Islam,dia sembunyikan kekufuran. Rasulullah SAW tahu, walau sahabat tak tahu. Orang munafik itu tahu yang dia munafik, dia tak Islam. Konon masuk Islam tu nak tipu. Munafik sekarang lagi bahaya. Dia keturunan Islam, sembahyang, puasa, naik haji, tapi ada benda dia ragu. Ini lagi bahaya. Dia sebenarnya dah kafir, tapi orang Islam anggap dia Islam, kadang-kadang jadi imam, jadi bilal, pemegang agama dan dia sendiri yakin dia Islam, tapi sebenarnya ada benda yang dia ragu.

Munafik macam ni paling banyak. Islam akhir zaman ni dikuasai oleh orang-orang munafik. Yang memperjuangkan agama dah jadi munafik. Susah kita nak hadapi mereka. Dulu tidak susah, senang kita hadapi, sebab dia bukan Islam. Munafik sekarang dia adalah tokoh Islam. Susah. Katalah kita tahu, kalau tak bijaksana hadapi mereka, kita bukan hanya akan berhadapan dengan golongan dia saja, orang Islam biasa tak boleh terima kita. Sebab mereka pegang agama, pegang masyarakat, lebih2 kalau meraka ada kuasa. Lagi susah. Orang Islam tak perasan, yang punya diri tak perasan mereka itu munafik. Jangan cakap, bahaya. Kita cakap sebagai ilmu saja. Kena berhati hati nak hadapi golongan ini. Bagaimana nak hadapi mereka, saya campurkan dengan golongan yang akhir yaitu orang kafir.

Yang ke-5 ialah orang kafir samada kristian yahudi budha hindu. Mereka ni dah cerdik2, dah pandai2. ini zaman moden. Mereka tidak akan perangi orang Islam dengan senjata kecuali umat Islam itu tersilap. Kalau umat Islam kasar, mereka ada peluang nak perangi. Kalau kita sanggah mereka orang ramai akan sanggah kita. Kalau kita perangi mereka ada peluang mereka perangi kita. Inilah yang dibuat pejuang-pejuang singkat akal, bodoh. akhirnya mereka ada kesempatan. Kalau tak kasar susah mereka nak perangi. Bagaimana kita nak hadapi golongan munafik dan kafir ini?

Caranya seperti dalam tafsir ayat, bila datang kebenaran, kebatilan itu akan lenyap. Kita berjuang kebenaran melahirkan sistem. Bila lahir sistem nampak cantik. Ia sudah boleh mempengaruhi orang ramai.

Semua ini perlu ada ilmu. Kalau tak, kita akan tersasar. Sikap kita akan membuatkan kita kecundang. Yang penting kita lahirkan alternatif, sebab sistem Tuhan itu kalau dilahirkan betul-betul, orang tak Islam-pun akan rasa seronok, rasa indah, bahagia sebab fitrah manusia sama. Sekalipun bukan Islam, manusia suka kasih sayang, suka kebahagian. Kalau kita faham dan lahirkan sistem ini, maka orang kafir pun akan ikut. Terbukti kebenaran di mana bergerak orang tak kacau. Yang kacau orang munafik. Tapi orang ramai dah sokong kebenaran, maka mereka takut nak kacau kebenaran.

Itulah pentingnya ilmu, kalau pun ada ujian jangka panjang selamat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Call Now
Directions